onsdag 16 oktober 2013

Att göra nytt av gammalt...

Visst hade det varit riktigt roligt att kunna köpa nya textilier, möbler och andra vackra ting när man vill förändra i ett rum, men med lite tur och lite fundering går det att förändra ganska mycket genom att återanvända ting och material man redan har hemma.

Så här har flyttats och ändrats och jag har till och med gått på jakt efter gamla prylar i vår lada för att se om något kan användas i vardagsrummet. Den här lyktan loppades i somras och har blivit hängandes i köket, men nu fick den flytta till vardagsrumsfönstret istället.


Jag har länge letat efter nya gardiner till vardagsrummet, men inte hittat riktigt rätt. Våra fönster i vardagsrummet är ganska små, så samtidigt som jag tycker att det ser väldigt mysigt och ombonat ut med gardiner, vill jag helst undvika att minska ljusinsläppet för mycket. Har ni tittat in här hos mig tidigare kanske ni har sett att säckväv är ett av mina favoritmaterial, och det blev just säckväv som användes för att tillverka nya, väldigt enkla gardiner till rummet. Förutom att jag gillar materialets färg och kvalitet, låter det också ljuset titta igenom så att det inte blev för mörkt i vårt rum.


Jag har också funderat på att bygga någon typ av elementskydd för att gömma de, åtminstone enligt mig, mindre snygga elementen... Men på min tur i ladan för att leta material, hittade jag ett par gamla träpallar som efter lite sågning fungerade fint för ändamålet. För värmens skull är detta naturligtvis inte någon bra lösning, men elementen används ytterst sällan här hemma eftersom vi dagligen eldar i kaminen. Därför kan elementskydden vara heltäckande och vi kan enkelt flytta undan dem om det skulle bli nödvändigt att använda elementen.


En favorit i rummet är murgrönan som verkar trivas riktigt bra i det här fönstret, och som har fått växa vilt under sommaren och därför spridit ut sig ordentligt med sina fina gröna blad. Jag ville även byta ut de vita krukorna jag hade i fönstren mot något annat och även här fick jag nytta av gammalt, sparat material. Murgrönan placerades i en sparad konservburk som fick nya kläder av säckväv som jag snurrade runt burken och knöt om med snöre.


Genom att flytta hit saker som funnits i andra rum, leta fram gamla grejor i ladan och använda billigt material har det blivit ganska stor förändring i rummet för väldigt få kronor. Jag har kommit lite närmare känslan jag letar efter, men ännu finns det nog mycket att flytta och ändra innan jag når målet. Men det är ju det som är roligt, att förändra lite i taget och så småningom förhoppningsvis komma närmare resultatet man letar efter, så här flyttas det vidare... =)

Önskar er en fin onsdag och hoppas den härliga höstsolen skiner där ni är!

6 kommentarer:

Marie maräng sa...

Vad duktig du är och fixa till det så fint!

Kul att ha en lada att gå till och kunna fynda... det är man lite avis på ;)

Ha de så gott!
Kram Marie

Mycket annat & lite betong sa...

Så bra det blir och så mycket roligare än att handla nytt! Snyggt med elementskydden och bra att kunna flytta dem lätt. Gardinerna ser jättefina ut. Lagom ljust och ändå ombonat.
Lycka till med fortsättningen!

Kram Agneta

choicesbyannie sa...

Så fint ni har det och det där med elementskydd måste jag nog också fixa. För om det är något jag inte gillar så är det dessa bedrövliga elelement som vi har här hemma. Annat är det hos min pappar där har han vackra vattenelement sådana får gärna synas;)

Verkar som om du hittat den där känslan, det ser onekligen så ut mysigt ombonat och personligt. Gillar att du inte handlar nytt, för tänk så fint man kan få det hemma med redan befintliga saker. Det är den bästa miljövänligheten och den gillar jag;)

Önskar dig en härlig vecka och hoppas datorkrånglet löser sig snart
Kram
Annie

Vita Falkens Lantliv sa...

Visst är det kanon att flytta omkring det gamla, det blir ju då som nytt :) Gardinen blev ju toppen så skir och fin :)


Kram Susanne

House and Garden by Bia sa...

Oj vad läckert elementskyddet blev...helt i min smak;)....och gardinerna till...såå fint!
Murgrönan verkar trivas, mina har börjat tappa blad, så jag får nog köpa nya;)....
Kram kram
Britt

Huset på Backavägen sa...

Verkligen super superfint! Jag gillar din blandning av allting, det är så fint! Sen att det dessutom är återanvända saker är ju helt perfekt.
Kram Anki