tisdag 23 juli 2013

Från vår trädgård...

Sommarvärmen fortsätter och det är bara att passa på att njuta! En hel del vackra blommor visar sig, men nu börjar det även dyka upp godsaker på bärbuskarna i vår trädgård. Igår insåg jag att det var dags att plocka av bären från vår svartvinbärsbuske, och trots torkan som nu varit blev det ett par liter bär.


Förra året gjorde jag saft av bären, men i år tänkte jag prova att göra gelé. Så nu är det dags att ge sig ut i förrådet och leta upp glasburkar att förvara den i, om jag nu lyckas. =)
Kanske saftas och syltas det hos er också?

7 kommentarer:

Rosa i huset i vitt sa...

Såg hos mig idag att vinbären börjar att mogna
dags att plocka lite till gele
kram Rosa

No34 sa...

Nästa vecka ska saftas och syltas, har tagit en x-tra veckas "husmorssemester",,, *skratt*
Ha det gott, kram Kate

Ekenäsliv sa...

Mmm, hemmagjord gelé som är så himlans gott! Jag ska koka saft imorgon då jag fick hem en låda jordgubbar här igår:-)
Lycka till med gelekoket!
Kram Anna

House and Garden by Bia sa...

Nää..inte syltas det här inte, fniss....vi har röda vinbär på gården i stan....men fåglarna brukar äta upp dom...en gång när vi kom hem efter sommarn på torpet...fanns det inte ett ända bär kvar...snopet...hihi...
Kram bia

Rapport till Vänfors sa...

Älskar verkligen svarta vinbär...solmogna,stora och söta direkt från busken:) Tyvärr har jag en tomt med sandjord så de trivs dåligt här. Men en dag någon gång ska jag anstränga mig och anlägga ordentligt med fet och mustig jord. Vill ha svartvinbär, krusbär, röda vinbär och lite amerikanska blåbär...En dag ska det bli av...en dag ;)
Kram Annika

Änglarum sa...

Hejsan! gele som är så gott! jag fick hem hallon i går så jag frös dem men hittade ett recept som jag genast vill prova!så det blir till att ta fram en del igen :=) (efter helgen)ska ju jobba! Önskar dig en fin helg!kram Jessica

VisaLiza sa...

Gott med svarta vinbär oavsett om det är som saft eller som gelé. Våra vinbärsbuskar har dessvärre inte gett någon skörd i år. Tänk vilken tur att en god vän undrade om vi ville komma och plocka hos henne :D Liza