fredag 30 januari 2015

Nyfriserat...

Mina favoriter bland blommor nu måste vara alla olika typer av små träd man kan köpa hem. Med undantag för olivträd som jag inte lyckas något bra med, verkar också de allra flesta vara ganska tåliga och det är bra när de ska bo hos mig som inte är född med gröna fingrar.


Myrsineträden är förmodligen favoriterna bland träden jag har här hemma nu. Gillar de mjuka bladen och de runda kronorna, nåja så länge de nu är runda... I somras lät jag dem växa precis som de ville, och resultatet blev...ganska spretigt.


Så häromdagen plockades saxen fram, och träden blev friserade. Har inte en aning om hur man klipper träd på bästa sätt, men jag ville försöka nå tillbaka till en någorlunda rund och fin krona. Jag lyckades väl sådär, så är det någon som har tips om hur man bäst gör, mottages det tacksamt! =) Nu är det hur som helst klippt och det lilla trädet har fått flytta ut i köket.


Såg dessutom till min förtjusning att ännu en stam växt upp bredvid den första. Hoppas att det blir ett nytt myrsineträd som växer upp under våren. =)

Önskar er alla en toppenhelg, och tack för att ni tittade in i mitt hörn av blogglandet!

5 kommentarer:

Anna Wahlstam sa...

Hej!
Tycker det blev jättefint!
Tips har jag inga, men ska nog klippa till mina med. Myrsine är ju så mycket tacksammare jämfört med Myrten:)
Ha en fin helg!
Kram Anna

House and Garden by Bia sa...

Gillar också den där växten...men jag tycker den är fin både som spretig och "frissad", hihi....så fint du har arrangerat dom ;))
Trevlig och mysig helg till dej;)
Bia

Anna sa...

Det blev ju jättefint!
Ha en fin helg!
Kram Anna

Anonym sa...

Myrsine är en väldigt vacker växt, har flera stycken som jag brukar frisera. Har även myrten som står ute i växthuset just nu.
Med så fina myrsine så tror jag att du har gröna fingrar.
Kram Birgitta

Rost och rädisor sa...

Sött litet träd och en helt nytt för mig. Tycker din frisering blev hur bra sim helst.
Allt gott
Anette