lördag 14 april 2012

Utbyggnad och planteringsbord...

Har en dröm som jag vet delas med flera av er där ute, om att få mitt eget lilla växthus... I år är det många andra saker som behöver få uppmärksamhet, så jag får nog nöja mig med att drömma ett tag till, men provar ändå på att odla lite olika saker i vårt lilla land.

Förra året skapade vi ett litet område i trädgården för vår egen odling och där växte tomater, jordgubbar, paprika, sallad, piplök och gräslök. I år har jag försått lite olika saker som jag hoppas ska få plats i det lilla landet, men jag inser att vi nog får bygga ut det lite i år.. =)

De här små söta stråna tillhör broccoli och är först ut bland det försådda att titta upp, och jag väntar såklart med spänning på det andra jag satt. Här har också tomater, purjolök, ärtor och lavendel satts i jord, men ännu har bara små, små gröna blad tittat upp.


Ska iallafall försöka satsa på att köpa eller göra ett bra planteringsbord. Bra verktyg gör allt trädgårdsarbete så mycket enklare och roligare. Planteringsbord finns verkligen i alla former, färger och prisklasser och jag tänkte visa några av dem jag har träffat på i min jakt på ett nytt bord.

Söt design är det på här lilla bordet som kommer från Gardenhome. Bordet har en urtagbar ho i zink och hyllplan för förvaring.


I den fina webbutiken Fröken Linnea hittar man detta fina planteringsbord som både har låda och hyllplan för förvaring och dessutom krokar att hänga redskap på.


Rusta finns planteringsbord med krokar att hänga redskapen på och ett hyllplan. Gillar verkligen den lilla hyllan upptill på bordet där man kan ställa små krukor, fröpåsar och annat.


Det här bordet hittade jag på Jula. Bra med flera hyllor för förvaring av redskap och krukor. Även detta bord har krokar till redskapen.


Nu gäller det bara att bestämma sig för om jag ska försöka knåpa ihop mitt eget eller köpa något av alla de fina bord som finns i affärerna. Ser verkligen fram emot att få pyssla i trädgården igen och hoppas att våren snart kommer tillbaka! Önskar er en mysig lördag och hoppas det är vårsol där ni är!

12 kommentarer:

Gunillasljusglimtar sa...

Hej goa Petra!!ja du som jag kollat planteringsbord.Köpte det som du visade på JULA.Gubben monterade ihop i går blir nog bra MEN det första du visade VAR/ÄR ju sketsnyggt!!! Ska gå in o kolla det du..Så kul när man sätter frö.Det enda som kommit hos mej är EN tomatplanta o TVÅ minigurka...svårt det där,hihih Kramis Gunilla

veronicasvita sa...

Hej Petra!!
DU är så duktig!! Skäms nästan för att säga att jag har haft ett jättevackert maffigt växthus,
Men jag tillhör inte dem med gröna fingar!!
Vi hade persikor och vindruvor som fanns där sedan innan.
Jag lyckade enbart att odla tomater och gurkor och lite sallad ;-)
Inget vidare att skryta med, hihi
jag ser fram emot att följa din odling istället!
Kram Veronica

Viola sa...

Tyckte det på Rusta var fint och prisvärt...ska du inte komma hit på bloggträff, många trevliga bloggare kommer...:) ha en fortsatt skön helg, kram

katha´s kortmakeri sa...

Ja jag tillhör de lyckliga som har växthus men vill ha ett planteringsbord ute. Har sett ett gjort av lastpall men vet tyvärr inte var. Lovar att följa ditt val noga:)
Kram Katha

Anonym sa...

Åh så många fina planteringsbord;) Här planeras det även för ett men tror att det blir att knåpa ihop ett med en lastpall;)

Men även här är drömmen ett växthus men en vacker dag;)

Önskar dig en ljuvlig dag

veronicasvita sa...

Hej igen... tänkte bara fråga om du har lust att hjälpa mig lite...
Du har alla länkningar till tävlingar på sidan.
Hur gör man för att de ska hamna där :-) ?
Jättetacksam om du eller ngn annan som ser det här har lust att guida mig!!
Tack på förhand/ Veronica

Änglar & Hjärtan sa...

Det på Rusta är fint tycker jag! Det har jag själv tittat på för jag vill ha ett sånt på våran balkong :)

Hoppas du har haft en trevlig helg!
kram Alexandra

Mormors gård sa...

Vad spännande det låter med alla frösådder! Det höll jag också på med i flera år, nuförtiden vill inte tiden räcka till för det.
Planteringsborden du visar är hur fina som helst, men ganska enkelt fixar man ihop ett eget av diverse återanvändningsmaterial ;)
Må så gott!
Kram, Jessica

Gunillasljusglimtar sa...

hej Petra! Jaa vi har en härlig tid framför oss med möe rensning o massor med arbete..men vi gillar ju sånt! Skoj att också göra nåt som inte alla gör! Kram på dej ♥ Gunilla

Unknown sa...

Gomorron Petra :)
Jag tänkte på dej å ditt planteringsbord igår hihi..
Vi har ju en Loppis på FB, Borås Loppisen, å där finns ett jättefint symaskinsbord, ett sånt där fint med gjutjärnsunderede....hade jag haft en trädgård hade jag nog haft ett sånt ute :)
Ha en bra dag Kram Fiddeli

Cecilia sa...

Ett planteringsbord fixar du att snickra själv. Det gjorde jag med lite hjälp av sambon och träslöjd var inte mitt bästa ämne i skolan.
Lycka till!
Ha en skön måndag!
Kram Cecilia.

Anonym sa...

Finns även ett blombord på Biltema;)