onsdag 15 februari 2012

Loppisfynd och symmetri..

Tack så mycket för de söta hälsningarna igår, hoppas ni hade en riktigt härlig Alla Hjärtans Dag och fick mysa i massor!
Jag är tyvärr väldigt dålig på att kommentera nu, tiden räcker inte riktigt till för allt jag skulle vilja göra. Men läser bloggar gör jag, är så tacksam för min lilla telefon som låter mig frossa i härliga inlägg! Tyvärr är den mindre rolig att skriva kommentarer med, men jag lär mig kanske att bli bättre på det också.

Häromdagen funderade jag på det där med inredning och hur den förändrats hos oss sedan vi köpte vårt lilla torp. Vi bodde tidigare i lägenhet "mitt i stan", och där inreddes det väldigt symmetriskt, ni vet, med en likadan pinnlampa i varje fönster, och bredvid dem två likadana blomkrukor, med två likadana blommor i. Och jag tycker fortfarande att det är väldigt snyggt och stiligt med sådan inredning. Däremot har min syn på symmetri i vår egen inredning förändrats sedan flytten till lilla torpet.


I samband med att vi flyttade hit började vi också åka på loppisar och blev nyfikna på den lantliga inredningen. Och jag blir riktigt glad när jag får tag på ett härligt loppisfynd. Ni vet, de där sakerna, stora eller små, som någon annan har ägt och använt, som har en historia och känns unika och som man tycker så mycket om fast de är lite nötta och skavda.
Och när de där loppade sakerna samlas på hyllor och i fönster, då blir det ju inte alltid ett jämnt antal av saker som står framme, snarare tvärtom. Och nu känns det lika naturligt med en eller tre av varje sak, som det tidigare gjorde med två.


De här svagdricksflaskorna har vi haft ganska länge och jag minns inte riktigt när de dök upp, om de fanns här när vi kom hit eller om någon av dem är loppad. Tycker iallafall att de är riktigt härliga och funderar på att göra något med dem, men än så länge får de stå som de är i ett hörn av köket. Nu är de här två inte riktigt likadana, men jag funderar på försöka hitta ytterligare en, för symmetrins skull... =) Roligt iallafall, att saker förändras och att man får nya idéer och inspiration från olika håll, och jag undrar hur det ser ut om några år och vad som då finns i våra fönster och på våra hyllor, vad tror ni?

Hoppas ni får en mysig dag i vinterland och ta det försiktigt om ni ger er ut på snöiga vägar!

4 kommentarer:

Villa Hvit sa...

Åh jag hade också precis som du förut! Två av samma och allt skulle vara exakt symmetriskt... Känner mycket mer harmoni med stilen jag har hemma nu.. där allt inte måste vara "perfekt" i den bemärkelsen...;)
En svagdricksflaska har jag också, och jag tycker den är helt underbar.
Hoppas du får en riktigt fin dag!
Kramis Anetthe

BroHagen sa...

Fina loppisfynd! Jag tycker också att det är så mysigt att gå på loppisar!

idémakeriet sa...

Jag kunde inte sova så en liten glo på skärmen kanske hjälper?
Jag älskar också sådana flaskor.
Ja du det gäller att hänga med i svängarna som ploppar upp i huvudet. Det är väl roligt att bryta mönstret och stilen.
Jag kan tänka mig att din stil förändrade mycket sedan ni flyttade.
Nu får jag ta ett försök till, natti natti.
Kram gerda

Anonym sa...

Visst är det härligt med inredning och förändringarna. Hittade häromdagen ett litet album med kort från mitt rum i barndomshemmet och alla de olika stilarna jag genomlevde, åh många skratt blev det verkligen roligt att ha fotograferat alla förändringar;) Nu mer ligger fotografierna inte i ett album utan istället på datorn och visst lockar det ännu fram ett eller ett annat fniss, för en helt del konstiga idéer har jag genomlevt;) Fniss.

Önskar dig en härlig dag