söndag 15 februari 2015

Söndagsfrukost med nybakat

Idag blev det nybakat till frukost här i torpet. Nu har jag fördelen av att ha en bakmaskin med timer, så jag kan ställa in tiden då brödet ska vara färdigt, men det finns också andra sätt att snabbt och lätt ordna nybakt bröd till frukost.



De här frallorna gör man i ordning kvällen innan det är dags för frukost med nybakat, och ingredienserna bör vara rumstempererade. Jag började med att röra ihop vatten och jäst, och sedan fyllde jag på med övriga ingredienser och rörde samman till en deg.

2 1/2 dl Mjölk (jag använde vatten istället)
25 gram Jäst
2 msk Olja
1/2 tsk Salt
1 Ägg
8 dl Mjöl
1 1/2 dl Solrosfrön (som förstås är valfritt, men jag tycker det är så gott i bröd)

Jag gjorde tolv stycken frallor av degen, och det passade fint till min lilla ugnsform.


Därefter ställde jag in ugnsformen med frallorna i kylskåpet, och lät dem stå över natten. Idag på morgonen plockade jag ut dem igen, och då såg de ut såhär.


Ugnen ska vara på 250 grader, och efter 5-10 minuter har man fina, nybakta frallor till frukost.


En riktigt fin vinterdag önskas alla er som tittar in!

6 kommentarer:

House and Garden by Bia sa...

Finns det något godare än hembakat bröd! mums!...dom såg smarriga ut...här blev det inget hembakat i morse ;)
Önskar dej en trevlig dag, med eller utan sol ;)
Kram bia

Änglarum sa...

Åh vad gott :)) tack för receptet..ha en fin kommande vecka..här vankas ledigt mån o tis efter helgjobbet.kram Jessica

Anonym sa...

Härligt med nybakade frallor på söndags morgon.
Ha en bra vecka!
Kram Birgitta

Anna Wahlstam sa...

Å, det är ju så underbart gott med nybakt bröd... Mmm...
Jaaa, jag ska väl få lite frukost i mig här nu... Det blir väl riskakor skulle jag tro, ha ha ha, inte lika spännande;-)
Ha en fin måndag!
Kram Anna

Stolpås Gård sa...

Mums vad gott med hembakat! Det händer alldeles för sällan hos mig...tyvärr!
Men nu kanske med ditt goda recept :)
Tack!
Kram Sussi på Stolpås

No34 sa...

Mmmm, gott med nybakt bröd. Doftar ju så ljuvligt i hela huset!!*skratt*... Tänk, bakmaskin... Det hade jag en när det begav sig, men det blev ett stort hål i brödet av "knådaren" när brödet var klart...
Måndagskram från Kate